Het Nationaal Glasmuseum opgepoetst

Het Nationaal Glasmuseum is een autoriteit op het gebied van Leerdams en Nederlands glas vanaf circa 1850 tot heden. Het museum beheert een belangwekkende en rijk gevarieerde verzameling kunstnijverheid in glas. Zowel op het gebied van gebruiksglas als op het gebied van sier- en kunstglas, hiermee is deze veruit de grootste en meest volledige van Nederland op het gebied van 20e-eeuwse kunstnijverheid in glas.

De vraag vanuit het museum was om de verouderde site onder handen te nemen. Eén van de belangrijkste uitgangspunten was het helder communiceren van het glasmuseum en de glasblazerij. Tijdens de ontwikkeling van de eerste ontwerprichtingen bleek dat visuele identiteit zich moeilijk online liet doorvertalen. Daarnaast paste deze niet meer bij de huidige ideeën en visie.

De basis van de identiteit is eerste letter van het woord Glasmuseum en refereert op een gestileerde wijze aan het blazen van glas. Het vormt de basis van een identiteit die helder en krachtig communiceert. Door de eenvoud kan deze ook meebewegen met de uiteenlopende onderwerpen en tentoonstellingen waar over gecommuniceerd wordt. Deze heldere manier van communiceren is ook in de nieuwe website doorgevoerd. Menu, navigatie en ontwerp zijn erop gericht om de bezoekers snel en eenvoudig naar hun doel te leiden.

Door het museum én de glasblazerij naast elkaar op de homepage te zetten maakt het museum direct duidelijk dat het naast het beheren van een imposante collectie tot op de dag van vandaag bezig is met het blazen van glas. Variërend van ambachtelijk, in opdracht, experimenten tot samenwerkingen met bekende ontwerpers en kunstenaars. Gaat dat zien!

Terug